نمایش اخبار

نمایش اخبار ویژه

از پیاده روهای پایتخت چه خبر؟

دکتر علی ایرانشاهی جانشین سازمان بازرسی شهرداری تهران پاسخگوی سئوالات ما در پرونده پیاده روهای شهرتهران است و از مطالبات و شکایات مردم در خصوص وضعیت پیاده روهای پایتخت سخن می گوید.

 

 



بيشترين درخواست ها و شکایات مردمي از پياده‌روهاي تهران در پاييز امسال در كدام مورد بوده است؟
در مهر و آباني كه گذشت 17315 هزار تماس توسط شهروندان در سامانه 137 سازمان بازرسی و 282 شکایت در سامانه 1888 این سازمان با موضوع مشکلات مربوط به پیاده ه روهای شهر تهران ثبت شده است. 

نه چند روز يا حتي چند ساعت. كافي است چند دقيقه خودت را به پياده روهاي تهران بسپاري. احتمالا يك موتور سوار از كنار تو با سرعت رد مي‌شود. چند قدم جلوتر، در يكي از چاله‌هاي قديمي مي‌افتي و تعادل‌ گام‌هايت به هم مي‌خورد. اگر باران هم آمده باشد كه نور علي نور مي‌شود. سنگ‌فرش‌هاي شكسته، بلوك‌هاي سيماني پيش‌رو و مصالحي كه در ساخت و سازهای شخصی و گاها عمومی در راه پياده‌ها چیده شدند ، همه و همه دست به دست هم مي‌دهند تا كمتر كسي بتواند ادعا كند
                                                                          آیا پياده روهاي پايتخت، استاندارد است؟

در دو ماهي كه از ابتداي پاييز 97 گذشت، بیش از 450 هزار تماس با سامانه‌هاي 137 و 1888 سازمان بازرسي شهرداري گرفته شده كه بر اساس آمارها، بیش از 17 هزار تماس مردمي در اين بازه زماني در حوزه معابر پياده است.

شهروندان نسبت به آب‌گرفتگي پياده‌روها در اثر افزايش نزولات آسماني معترض بودند كه اين اعتراض را با 137 درميان گذاشته و این بارشهای متوالی آمار جديدي را رقم زده ‌است. اين آماري است كه علي ايرانشاهي جانشين سازمان بازرسی شهرداري به همشهري داده و اعلام مي‌كند روزانه بيش از 7500 تماس با سامانه‌هاي 137 و 1888 گرفته مي‌شود. تماس‌هايي كه بر اساس ادعاي ايرانشاهي عموما رسیدگی و ختم به خير مي‌شوند.

*آقاي ايرانشاهي! چرا ميزان مطالبه و شكايت شهروندان از خدمات شهري اينقدر بالاست؟ مشكل سيستمي يا شهري است يا ريشه در شهرسازي غلط دارد؟

ببينيد شهرداري تهران از نظر ساختاري بسيار گسترده و وسيع است. 65 هزار نيروی انساني در شهرداري كار مي‌كنند. بيش از 17 هزار ميليارد تومان بودجه سالانه شهرداري تهران در سال97 به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است. 22 منطقه ، 122 ناحیه ، 370 محله ، سازمان ها و شرکت های متعدد زیر مجموعه شهرداری تهران، همه اين‌ها شاهد بر اين ادعاست كه تنوع و حجم عملكرد شهرداري‌ تهران بسيار زياد است. بدون شك وقتي گستردگي و تنوع خدمات بيشتر مي‌شود، توقع و مطالبات مردمی بالارفته و ممکن است تعداد شكايات هم بالا برود اما دراین گستردگی که عرض شد بدیهی است عملکرد ها ، موضوعات زیر ساختی و نوع خدمات با اشکالاتی توام باشد در چنين مقياسي، حتي اگر 99 درصد رضايت كسب كني و يك درصد نتواني موفق باشي آن 99 درصد نیز اثر نمی گذارد. شك نكنيد كه به عنوان يك دستگاه خدمات‌رسان اولين هدف ما جلب رضايت شهروندان است اما واقعيت اين است كه درصد نارضايتي شهروندان نسبت به خدماتي كه ارائه مي‌دهيم بالا نيست و شاهد این ادعا بازخوردسنجی روزانه ما از مردم است.

*از تفاوت سامانه 137 با سامانه 1888 براي‌مان بگوييد..
سامانه 137 براي درخواست‌هاي فوري و خدماتی است. هر مشكلي در حوزه‌هاي مختلف شهري از عمراني گرفته تا اجتماعي با اين سامانه مطرح شود به و سرعت مورد پيگيري قرار مي‌گيرد. درخواست های شهروندان به سرعت حل و فصل شده و از آن‌ها پس از انجام كار، نظرخواهي مي‌شود كه آيا از روند رسيدگي به آن راضي بوده‌اند؟ اين فرآيند سيستم بازخورد سنجي نام دارد.

1888 اما بيشتر سامانه نظارت همگانی بر عملکرد شهرداری تهران و حتی سامانه 137 در قالب تقدیر ، تشکر ، انتقاد و شکایت بوده و مردم در این موارد می توانند با این سامانه تماس بگیرند. در 1888 قالبا موضوعات فوریتی نبوده و پرونده درخواست‌هايي كه به آن‌ها رسيدگي نشده است دوباره در این سامانه به گردش درآمده و در دست بررسي قرار مي‌گيرد.

*روزانه چند تماس در سامانه‌هاي سازمان بازرسي شهرداري ثبت مي‌شود؟
بر اساس آخرين آمار، به طور میانگین روزانه 7500 بار با سامانه‌هاي 137 و 1888 تماس گرفته مي‌شود كه 6 هزار تماس در 137 دریافت می شود و از این مقدار حدود 4500 تماس ثبت و در چرخه رسیدگی قرار می گیرد و 1500 تماس با 1888 گرفته می شود که در حدود 300 تماس ثبت و کد رهگیری برای تماس گیرندگان صادر می شود و مابقی تماس هایی که با 137 و 1888 گرفته می شود و ثبت نمی شوند قالبا ، تکراری، پیگیری پیام های قبلی ، راهنمایی و ارشاد و بی ربط با موضوعات خدمات شهرداری می باشد. اين آمار در نوع خود بي‌نظير است و صحه بر گستردگي شهر و سنگيني وظايف شهرداري مي‌گذارد.

*بيشتر شهروندان تهراني نسبت به چه چيزي معترض‌اند؟
منطقه با منطقه فرق مي‌كند. در مناطق مياني تهران، تردد بيشتر باعث شده كه سد معبر‌هاي بيشتري از پياده‌روها گزارش شود. در كنار اين مساله مناطقي مانند منطقه 22 كه به نوعي منطقه مسکونی شهروندان به شمار مي‌رود گزارش‌هاي كمتري از سد معبر داده مي‌شود و جنس تماس در اين منطقه متفاوت است.

به طور كلي حوزه عمراني و خدمات شهري عموما صدرنشين مطالبات و شكايات مردمي هستند. البته سد معبر دست‌فروشان هم يكي از شكايت‌هاي اصلي شهروندان به شمار مي‌رود.
همچنين رسیدگی به موضوعات سد معبر اصناف در تماس با 137 در دوماه ابتدايي پاييز 97 نسبت به دو ماه ابتدايي پاييز 96، كاهش پيدا كرده است. در مقابل، درخواست های مربوط به رفع آب‌گرفتگي معابر نسبت به سال گذشته 9 درصد افزايش پيدا كرده است. البته مي‌توان گفت در آینده ای نزدیک و شاید تا دو سال آينده با اجرا شدن طرح اگو و جمع‌آوري آب‌هاي سحطي اين مشكل در پايتخت حل شود.

*شهروندان تهراني دقيقا نسبت به چه مشكلاتي در پياده روها معترض‌اند؟
درخواست های اجرایی و شكايات از پياده‌روها به چند حوزه تقسيم مي‌شود. در حوزه فني و عمراني، ترميم آسيب‌هايي كه به سنگ‌فرش خيابان وارد مي‌شود، تعويض جدول‌هاي كنار پياده‌روها، ترميم روكش پياده‌روها، تعريض معابر تنگ، لكه‌گيري آسفالت از مهم‌ترين آنها هستندو همچنين در اين حوزه، نيمه كاره رها شدن بازسازي برخي پياده‌روها و ساخت‌و ساز ايستگاه‌هاي مترو از موارد مطرح شده توسط شهروندان به شمار مي‌روند.

حوزه بعدي كه با 137 در ميان گذاشته مي‌شود، سد معبر دست‌فروشان و اصناف ، نظافت و شستشوي معابر، آبياري گل‌ها و درختان پياده‌روها می باشد. همچنين در حوزه سد معبر، برخي موارد ساخت و سازهای شخصی با مصالح ساختماني مانند تيرآهن، سيمان و ... گذرگاه پياده‌ را مسدود مي كنند كه شهروندان آن‌ها را نيز با 137 درميان مي‌گذارند و اكيپ تخصصي اين سامانه به سرعت نسبت به صدور اخطار به مالک و رفع آن اقدام مي‌كند.

اين ساخت و سازها البته عموما آلودگي صوتي و بصري هم براي شهروندان ايجاد مي‌كنند كه همين موضوع تبديل به يك سرفصل در شكايات شهروندان شده است. البته ماجراي كارگاه‌ها به اين دو مورد خلاصه نمي‌شود و برخي از شكايات هم مربوط به گودبرداري براي ساختمان‌هايي است كه ايمني لازم در اين حوزه را رعايت نكرده‌اند.

ساخت و سازهاي غير مجاز در معابر هم يكي ديگر از سرفصل‌هاي شكايات مردمي كه در سامانه های سازمان بازرسی شهرداری تهران ثبت شده، به شمار مي‌رود. حوزه بعدي، حوزه ترافيك و حمل و نقل است. برخي از مطالبات درباره خرابی و افتادگي يا شكستگي علائم راهنمايي و رانندگي در تقاطع پياده‌رو و سواره‌رو است. در برخي موارد شهروندان به جانمايي تابلوها معترض يا از تردد موتور سيكلت ناراضي‌اند. در همين زمينه يكي ديگر از شكايت‌هاي شهروندان موانع فيزيكي موجود در پياده‌روها است.

*و بزرگ‌ترين مشكل شهرداری که مردم از طریق 137 و 1888 اعلام می کنند براي عدم رسيدگي به اين مطالبات چيست؟
بناي كار ما اين است كه به همه درخواست ها رسيدگي شود. بزرگ‌ترين مشكلي كه امروز در حوزه معابر با آن مواجه هستيم، دست‌فروشان هستند. موضوعي كه نمي‌توان فقط از چشم شهرداري ديد يا براي رفع آن فقط از شهرداري توقع داشت. حضور دست‌فروشان در معابر پياده يك موضوع چند‌وجهي است كه وجوه مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دارد. تا زمانی که مردم دغدغه اشتغال دارند و با موضوع تورم مواجهند ، نمي‌توان صرفا با برخورد، موضوع دست‌فروش‌ها را حل كرد. از طرفي كم نيستند شهرونداني كه نسبت به اين سد معبر‌هاي انساني براي كسب، اعتراض دارند. اما سيل حضور دست‌فروشان در پياده‌رو، مهار نشدني است و همه دستگاه ها باید برای حل این موضوع حرکت کنند.
فراموش نكنيد كه بر اساس ماده 101 قانون شهرداري‌ها و تبصره 6 ماده 96 قانون معابر در اختيار شهرداري است. در واقع رفع سد معبر از تكاليف اساسي شهرداري‌ها به استناد ماده 55 قانون شهرداری ها به شمار مي‌رود.









print

28/11/2018 02:22:28 ب.ظ


تعداد بازدید: 115